מה זה פילאטיס

ממציא השיטה:

ג’וזף פילאטיס נולד בגרמניה, בשנת 1880. פילאטיס גדל כילד חלש מאוד וחולני הסובל מרככת ואסטמה. הבית בו גדל היה עם המון מודעות גופנית, בריאות ותזונה נכונה. אביו עסק בספורט תחרותי ואמו הנטורופאתית הקפידה על אורח חיים בריא, מאוזן ומלא פעילות גופנית לבנה. היא האמינה שבנה יצליח להבריא ע”י תזונה נכונה ואימון גופני. לבסוף פילאטיס אכן הצליח להתגבר על מגבלותיו הפיזיות באמצעות אימון גופני ואף התמכר לאימונים בכל התחומים אותם ניסה. הוא עסק בצלילה אומנותית, סקי, התעמלות קרקע, בפיתוח גוף, אגרוף תאילנדי, האבקות ויוגה שנתנה לו הרבה השראה, כדרך להתחזק, להשתקם ולהתגבר על קשייו הגופניים. למעשה זו הייתה תחילת התפתחות השיטה. גופו התפתח באופן כה מושלם, עד שבגיל 14 שימש כדוגמן לציורים אנטומיים.

פילאטיס טען כי יש לשמור על חיים בריאים בכול המישורים החברתיים. הוא למעשה הקדים את זמנו, ב-50 שנים לפחות, וכיום אנשי רוח מטיפים ומדברים על אותם הרעיונות כפי שחשב פילאטיס בתחילת המאה הקודמת.

ב- 1912 עבר לאנגליה ואימן את הבלשים שם הגנה עצמית. במלחמת העולם הראשונה הוא מצא את עצמו כלוא עם שאר הנתינים הגרמנים במחנה ריכוז. שם הוא שמר ופיתח לו ולחבריו את הכושר הגופני והמשיך לפתח תרגילים. מזרן היה האביזר היחיד במחנה וזו הייתה ראשית דרכה של השיטה בעבודה עם מזרן. ב- 1918 פרצה מגפת שפעת קטלנית במחנה. כל האסירים נפטרו פרט לאלו שהתאמנו עם פילאטיס. בעקבות זה העבירו אותו לבית החולים במחלקת פיזיותרפיה בשביל לשקם את החיילים הפצועים. הוא השתמש באביזרים שמצא, כמו קפיצים ופדים שגזר, בשביל להקל עליו בהרמת הגפיים של הפצועים ובשביל לפתח התנגדות לפיתוח ושיקום שרירים בזמן ששכבו במיטתם והניעו את אבריהם. ב- 1923 פילאטיס היגר לארצות הברית, במהלך השייט פגש את אשתו קלרה וביחד הם הקימו את הסטודיו הראשון שלהם בני יורק, ליד הבלט של ניו יורק (New York City Ballet)

השיטה הפכה פופולרית בקרב רקדנים במהלך שנות השישים של המאה העשרים ולאחר מכן הופצה גם בציבור הכללי. פילאטיס שם דגש על נשימות ושליטה של המוח בגוף ולכן קרא לשיטתו:  Contrology

פילאטיס המשיך ופיתח את השיטה עד מותו בשנת 1967 בגיל 87 , במשך למעלה מ-50 שנה, בשיתוף עם קלרה אשתו, השותפה המלאה לתהליך היצירה. קלרה המשיכה לעבוד לאחר מותו בסטודיו. לפני מותה העבירה קלרה את הסטודיו ואת ניהולו לידי רמונה קריסונובסקה – בין תלמידותיו הראשונות ובשנת 1971 קלרה נפטרה.

שיטת הפילאטיס:

שיטת פילאטיס קיימת למעלה מ- 70 שנה, שנועדה לאנשים עם מוגבלויות תנועה, שיפור היציבה והתפקוד היומיומי של הגוף. מטרת השיטה היא אימון הגוף כך שיוכל לבצע את המטלות היומיומיות במינימום מאמץ, ללא שחיקה מיותרת, וללא פגיעות גופניות, על ידי סדרה של תרגילים המפעילים את השרירים המייצבים ובכך מתרגלים את הגוף לגייס את השרירים הנכונים לכל תנועה. בשיעור פילאטיס מאפשרים לטווחי התנועה להיות גדולים יותר במפרקים ולאורך כל עמוד השדרה ובכך מונעים לחץ שנוצר על חוליות ומפרקים מתנועה בלתי יעילה. התרגילים מבוצעים במספר חזרות קצר, מתוך רצון לאפשר ריכוז במהלך כל חזרה ולהימנע מלהתיש את השריר. תרגילי הפילאטיס נעשים בדרך כלל בעמוד שדרה נטרלי (בקשתות הטבעיות של העמוד שדרה). כל תרגיל פילאטיס ידרוש ייצוב של חלקי גוף מסוימים ותנועה מאוזנת מהחלקים האחרים. הדרישה לשמור על יציבות של מרבית חלקי הגוף, תגרום לאתגר לשרירים המייצבים באותו אזור. הדרישה לתנועה הרמונית בכל הטווח אמורה להפעיל שרירים רבים יותר ולא רק את השרירים המורגלים בהפעלה.

שרירים מייצבים: 

השרירים המייצבים הם אותם שרירים הנמצאים עמוק מתחת לעור, קרוב למפרקים, סביב החוליות וברצפת האגן. שרירים אלו מסייעים לשרירים הגדולים והדומיננטיים שמניעים את עמוד השדרה ומבודדים את התנועה. בשיעור פילאטיס מייחסים חשיבות יתירה לשרירים אלו, מתוך מחשבה ששימוש נכון בהם יאפשר תנועה חלקה יותר וימנע עומס על חלקים אחרים בגוף.

בעיות יציבה:

בעיות יציבה מצביעות על חוסר איזון שידרתי, דבר שגורם להאצת תהליכי השחיקה של עמוד השדרה, הפחתה בגמישות ובכוח של עמוד השדרה.

ככל שאנחנו פחות מאוזנים עקב סטיות בחוליות עמוד השדרה ויש פגיעה ביציבה, נשארת לנו פחות אנרגיה לפעילויות השגרתיות ופחות אנרגיה להחלמה וריפוי. לכן יש חשיבות רבה בלעשות תרגילי פילאטיס.

מיה תדהר

מנהלת מקצועית רשת זאוס

בהצלחה!!!

פילאטיס בראשון לציון, פילאטיס בצפון תל אביב, פילאטיס בחדרהשיעורי פילאטיס

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *