כאבי שרירים מאוחרים – (Delayed Onset Muscle Soreness – DOMS) מה זה?
כאבי שרירים מאוחרים, המופיעים בדרך כלל ממספר שעות ועד 72 שעות לאחר אימון בחדר כושר או אימון ספורט, נובעים לרוב מתהליכים המתרחשים בשריר. השרירים עוברים במהלך האימון ואחריו מעין תהליך קטבולי, המלווה בנסיגה ביכולת, שמתבטאת לעתים בהתעוררות של כאבי שרירים מאוחרים. בסופו של התהליך, השרירים נבנים מחדש ביכולת טובה יותר.
מה זה תהליך קטבולי?
תהליך פיזיולוגי של פירוק. לרוב, הפירוק הוא של חומרי פסולת המופרשים בשרירים כתוצאה מהאימון או המאמץ; אך כאשר המאמץ עולה על יכולתם של השרירים, נגרמים להם נזקים מיקרוסקופיים, מידלדלים מאגרי האנרגיה שלהם, מצטברים בהם חומרי פסולת ומתעוררים קשיים באספקת דם לרקמותיהם. מנוחה מתאימה לאחר האימון ואכילה נכונה לאחר האימון מסייעים לשרירים ולגוף להתאושש.
כאבי שרירים מאוחרים נבדלים מעייפות ומכאבי שרירים מיידיים ונובעים מהצטברות של חומצת חלב (Lactic Acid) בשרירים בזמן הפעילות (לחץ/י כאן כדי לקרוא עוד על כאבי שרירים מאוחרים).
אצל מי זה קורה?
אצל כל מי שאימונים אינטנסיביים הם חלק מחייהם.
מה מרגישים?
• כאבי שרירים שמופיעים 24 עד 72 שעות לאחר האימון.
• כאבים בזמן מישוש השרירים.
• תחושת מתח או “התכווצות” בשרירים.
זה מסוכן?
לא, זו תגובה נורמלית לאימון.
ובכל זאת, יש טיפול?
יש מה לעשות כדי לשלוט טוב יותר בכאבים.
כדאי לנוח 24 עד 72 שעות בין אימון לאימון (באותה קבוצת שרירים), ובכל מקרה, לא מתאמנים עם כאבי שרירים וזאת כדי למנוע מצב של אימון יתר.
ככל שהאימון נעשה בעומס גדול יותר, זמן המנוחה בין אימון לאימון צריך להיות גדול יותר – על-מנת לאפשר לשרירים התאוששות מלאה.
ניתן להיעזר גם במשככי כאבים שאינם דורשים מרשם רופא, דוגמת אקמול, דקסמול או אופטלגין

מאת –דרור בן משה מדריך כושר

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *