אימון פונקציונלי הוא אימון תפקודי, שמטרתו לשלב בין מערכות התנועה המחקות פונקציות/שילובים של תנועות מחיי היום יום, או בענפי ספורט תחרותיים שונים. גישת האימון היא על עבודה על כל הגוף כמכלול. כלומר לא להתמקד בעבודה של שריר אחד, כמו בצורה הקלאסית על מכשירים ומשקולות בחדר הכושר, אלא לקחת את התרגילים לשלב הבא.

רוב התנועות היומיומיות שלנו הן תנועות מורכבות של כמה מפרקים יחד, רוטציות בעמוד שדרה, ישיבה, עלייה במדרגות ועוד. Push up, Squat, lunge, deadlift, משיכת חבל – הם רק חלק מהתרגילים הנחשבים תרגילים פונקציונליים. תרגילים נוספים ומורכבים אף יותר שמשלבים תנועות סיבוביות ניתן לעשות עם השק הבולגרי.

ישנם גם תרגילים עם אביזרים המאתגרים את שרירי היציבה כמו: פיטבול, עמידה על משטחים לא יציבים, עמידה על רגל אחת וכו'.

הגישה הפונקציונלית נועדה לחזק ולשפר מספר מערכות תנועה בו זמנית, של השרירים, העצבים ושיווי המשקל. ע"י שילוב של מספר קבוצות שרירים שמחקים את התנועות מחיי היום יום שלנו, או תרגילים המשלבים הרבה תנועה, הדורשים יכולת קואורדינטיבית בין שרירית, או יכולת שיווי משקל.

בתרגיל אחד המתאמן מגיע למיצוי פוטנציאל תנועתי רחב, מגוון את האימון ומפיק תועלת רבה יותר בזמן קצוב. זאת הסיבה שאימונים פונקציונאליים לא צריכים לעבור את ה- 40 דקות.

מורכבות התנועה תביא לשיפור יכולת המתאמן לבצע טוב יותר ובקלות תנועות מחיי היום יום ובכך תביא לשיפור איכות החיים.

 

כותבת המאמר:

מיה תדהר

מנהלת מקצועית רשת זאוס